door

4 inzichten over Generatie Z en de bibliotheek

Anne-Katelijne Rotteveel van Probiblio publiceerde een blog over het BiebPaneldoelgroeponderzoek naar de Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) en wat zij van de bibliotheek vinden. Ik vond 4 inzichten.

Als ze lezen, dan vaak graag en veel

In hun vrije tijd spreken jongeren graag af met anderen, luisteren naar muziek en kijken naar films en series. Maar er wordt óók veel gelezen..

Toch is er ook een gedeelte van deze jongeren die graag (!) boeken leest in de vrije tijd en zelfs een e-bookabonnement heeft. Om het nog gekker te maken: een derde van de jongeren die weleens lezen leest eens per week of vaker een boek voor het plezier.

De bieb is gedoe

Het ophalen en terugbrengen van boeken vinden jongeren uit het onderzoek veel moeite. Ze komen zelf met een bezorgservice als oplossing. Net als Albert Heijn, Jumbo en Picnic met boodschappen doen.

Waarom komen ze dan toch niet en masse bij de bibliotheek? Dat ligt er volgens een kwart van de jongeren zelf vooral aan dat ze het zoveel gedoe vinden om boeken te halen en terug te brengen. Maar hier verzinnen jongeren direct een oplossing voor wanneer hen gevraagd wordt wat leuke suggesties te noemen voor de bibliotheek: namelijk een boekenbezorgservice.

De bieb moet goedkoper

Het lijkt erop dat deze generatie zuinig is. Het is niet duidelijk of dat komt omdat ze weinig te steden hebben of veel sparen. Het abonnement van de bibliotheek vinden elk geval duur.

Een gratis abonnement of studentenabonnement want de bibliotheek is volgens een heel aantal jongeren ook te duur. En deze jongeren zijn zunig zo hadden we al eerder gelezen. 

Starbucks en studieplekken in de bieb

(…) horeca in de bibliotheek, lekker frappucino’s bestellen bij de barista; en, wel weer redelijk opvallend: meer studieplekken. Want de jongeren die wél in de bibliotheek komen doen dit vooral om te studeren. Er zijn zelfs al bibliotheken die speciale studie-uren aanbieden waarin studenten hun telefoon kunnen inleveren om zo niet afgeleid te worden, want ook dat is een kenmerk van deze generatie. Is dat dan nog een gat in de markt?


Bron: Anne-Katelijne Rotteveel (Probiblio): Generatie Z in the library

Geef een reactie

Reactie