Voor een simpele en effectieve navigatie moet je op hoog niveau in de organisatie strategische keuzes maken. In een blog op Frankwatching vond ik een aantal tips om een oerwoud aan verschillende informatie te ontsluiten met een eenvoudige navigatie.
Houd de navigatie flexibel
Bij het ontwikkelen van een website moet je slimme keuzes maken voor de juiste navigatie. Om daarop bij te kunnen sturen moet je de navigatie flexibel houden.
Je moet je navigatie nooit tijdens de designfase al in beton gieten. Later in het proces kom je namelijk bijna altijd tot nieuwe inzichten.
Je navigatie moet dus flexibel zijn, zodat je deze steeds kunt blijven aanscherpen. Aan de andere kant zijn er heel veel redenen om de url van je pagina’s nooit meer aan te passen. Daarom moet je die twee niet aan elkaar koppelen.
Onderzoek de juiste pagina’s in Google Analytics
Websitestatistieken geven je inzicht in wat klanten op je website doen. Stel je de vraag of ze op de juiste plek terechtkomen. Een goede navigatie is voor mij een mix van wat klanten willen weten en wat jij wilt vertellen.
De volgende vier rapporten geven een goed beeld waar de interesses liggen van je doelgroepen:
Zoektermen – Waar hebben bezoekers naar gezocht op de site?
Gedetailleerd inhoudsrapport – Welke delen van je site worden het meest bekeken?
Alle pagina’s – Welke pagina’s worden het vaakst bezocht?
Klikgedrag op homepage
Onderzoek ook waar klanten over bellen en mailen
Vraag ook bij je collega’s van de afdeling klantenservice om een analyse van de meestgestelde vragen. Staan deze vragen allemaal op de website? Vul ze aan waar dat nodig is. Dit is waardevolle input voor de navigatie op de servicepagina’s.
Bron: Een simpele navigatie voor een complexe website – Frankwatching